THE BOYS- Come back to me (1964)

The Boys (1964) © Trash Rock Archives

In the annals of home-grown popular music, the Boys out of Innsbruck, Tirol, should always be granted a most exclusive special position. After all, these teenagers singlehandedly achieved what most dance musicians all over the country could only dream of: Not only did they share the big stages of Germany with entertainment greats like Pat BooneBilly Sanders and Tony Sheridan, but they also released the first Austrian beat longplayer in 1965, a fantastic, puristic album modestly titled “The Boys”.

Having played Rock-N-Roll as The Strangers since 1958, the group, intoxicated by Beatlemania, reinvented themselves as the Boys in October 1963. Only a few months later, they recorded the first of three singles (“Come back to me / Rock‘n Roll music”) and an LP for the Munich-based International label. The material also found its way to a handful of EPs that were distributed in Jugoslavia and Spain without the band‘s knowledge (or consent). After a highly entertaining guest appearance in the figure skating revue film “Die große Kür” (1964 / Dir.: Franz Antel) as Liverpool-Boys, they suffered a number of abrupt changes of line-up, and disbanded in 1966. A shortlived reunion followed in 1972.

In den ewigen Annalen heimischer Pop-Geschichte sollte den Boys aus Innsbruck stets eine exklusive Sonderstellung zukommen, denn diese Teenager schafften im Alleingang das, wovon die meisten Tanzmusiker im gesamten Land nur träumten: In Deutschland standen sie mit renommierten Entertainer-Größen wie Pat Boone, Billy Sanders und Tony Sheridan auf großen Bühnen und veröffentlichten im Jahr 1965 den ersten Beat-Longplayer einer österreichischen Formation, ein fantastisch puristisches Album mit dem schlichten Titel „The Boys“.

Hervorgegangen aus den bereits 1958 aktiven Rock-N-Rollern The Strangers erfolgte unter dem Einfluss der Beatlemania die Umbenennung im Oktober 1963. Wenige Monate später sollte bereits die erste von insgesamt drei Singles („Come back to me / Rock’n Roll music“) beim Münchner International-Label erscheinen; ohne Wissen der Band tauchte das Material übrigens auch noch auf spanischen und jugoslawischen EPs auf. Nach einem sehenswerten Gastauftritt als Die Liverpool-Boys in der Eiskunstlauf-Revue „Die große Kür“ (1964 / Regie: Franz Antel) sowie einigen abrupten Besetzungswechseln, bei denen jeweils nur der Band-Gründer und Lead-Sänger Werner Kapavik in der Formation verblieb, gingen die Boys im Jahr 1966 schließlich überraschend auseinander. Eine kurzlebige Reunion erfolgte 1972.